Situacija
u klubu - koji je u prvih 40 godina izgubio identitet - počela se
mijenjati priljevom katarskih milijuna. Ogromno bogatstvo stečeno
prodajom nafte katarska aristokracija želi oploditi ulaganjem u
financijska tržišta i graditeljstvo, ali ona koja prije svega služe
podizanju imidža.
Qatar
Foundation, čiju reklamu na dresovima nosi Barcelona, neprofitna je
organizacija koja ulože ogromni novac u obrazovanje, znanstvena
istraživanja i razvoj lokalnih zajednica. Njen je cilj inovacijama i
tehnologijom pospješiti razvoj Katara iz 'karbonske ekonomije' u društvo
znanja.
Jednako
tako, Katarani ulažu u medije i sport. Sva njihova ulagačka politika
okrenuta je budućnosti i zamišljena dugoročno. Geopolitičari su to
nazvali 'soft power': umjesto da kupuju naoružanje, oni žele steći moć u
svijetu putem znanja i industrije zabave – a nogomet je jedan od
najperspektivnijih dijelova te industrije, u kojemu (ili, bolje rečeno,
oko kojega) se vrti donedavno nezamisliv novac. Uostalom, Katar je dobio
i organizaciju Svjetskog prvenstva 2022. godine.
Istovremeno
s kupnjom PSG-a, kojeg su uspjeli dobiti za smiješnu cijenu – tek nešto
više od 30 milijuna eura – Katarani su preko specijaliziranog kanala
beIN Sport (u vlasništvu Al Jazeere) uspjeli otkupiti i prava na
prijenose Ligue 1 i njihovu prodaju u inozemstvu, kao i Ligu prvaka na
području Francuske. Za to će u iduće četiri sezone platiti preko pola
milijarde eura.
Već
blizu toga iznosa ubrizgali su i u PSG. Nogometni, ali i ekonomski
analitičari još pokušavaju shvatiti na koji način taj novac misle
oploditi u budućnosti, pogotovo nakon primjene Financijskog fair playa –
seta pravila poslovanja koje UEFA postupno uvodi u europski klupski
nogomet. Sportski direktor Leonardo izjavio je: 'Ne brinite, znamo kako
ćemo to napraviti, ali nećemo još ništa otkrivati. Sve je to dio
projekta'.
Projekt
– to je riječ koja se stalno pojavljuje u medijskim istupima PSG-ovih
čelnika. Ono što dosad jesu otkrili su ambicije kluba: 'U naredne tri
sezone želimo osvajati naslove francuskog prvaka i imati dobre rezultate
u Europi. Poslije toga se želimo svake godine boriti za naslov
europskog prvaka', izjavo je klupski predsjednik Nasser Al-Khelaifi.
Naravno, osnovni dugoročni cilj je stvoriti glamurozni klub s imidžom
privlačnim globalnom tržištu. To sigurno znači i pretvoriti PSG konačno u
'pravi' i uistinu kozmopolitski pariški klub.
U
kultnoj knjizi 'Soccernomics', Simon Kuper i Stefan Szymanski
analizirali su činjenicu da od sedam najvećih gradova u Europi –
Istanbul, Pariz, Moskva, London, Sankt Peterburg, Berlin i Atena –
nijedan još nije dao europskog prvaka u nogometu. Predvidjeli su,
međutim, da će neki od tih gradova (ponajprije London, Pariz i Moskva) u
budućnosti dominirati kontinentalnim nogometom, a u međuvremenu je
Chelsea donio i prvi trofej Londonu. To će se dogoditi, tvrde autori,
zato što u današnje vrijeme megalopolisi ponovno rastu, prije svega
ekonomski, a kapital u njima se okrupnjava.
Novac
je danas u nogometu najvažniji, a novac privlači novac – ne samo što će
klubovi iz tih gradova puno lakše privući investitore i nogometne
zvijezde, nego će im i puno lakše biti izgraditi supermoderne nove
stadione i na njih privući one gledatelje koji će to zadovoljstvo moći i
odgovarajuće platiti. Londonski klubovi danas imaju najskuplje cijene
ulaznica na kontinentu i stadioni su im stalno puni – Arsenal je
izgradio novo zdanje, Chelsea i Tottenham se žestoko bore da uskoro
naprave isto.
Paris
Saint-Germain je u posljednje dvije sezone uspio protjerati sa stadiona
problematične ultrase, podići cijene ulaznica i dovesti sasvim nove,
imućnije gledatelje na tribine. Dolaskom zvijezda poput Javiera Pastorea
i Zlatana Ibrahimovića drastično je porasla i prodaja dresova i drugih
klupskih suvenira. Na kraju iduće sezone otići će s Parka Prinčeva i
privremeno se nastaniti na Stade de Franceu, dok se njihovo zdanje ne
obnovi za potrebe Eura 2016. No u javnost su procurili planovi da novi
vlasnici žele za to vrijeme sagraditi posve novi, vlastiti stadion. Puno
toga je još nejasno, ali polako se kristalizira plan: prvo novcem i
glamurom konačno osvojiti Pariz, a zatim i ostatak svijeta.
(tportal.hr)