Najnovije sportske vijesti, dešavanja i zanimljivosti - BLOG TV, Sportske Legende, arene, slike, Ankete - na jednom mjestu. Sve vrste sportova. (fudbal, košarka, tenis, formula 1, hokej, rukomet i mnogi drugi zanimljivi sportovi).
Deset najboljih golova Lige prvaka u sezoni 2011./12.:
1. Iniesta (Barcelona - V. Pilsen, 2-0)
2. Boateng (Milan - Barcelona, 2-3)
3. Valbuena (B. Dortmund - Marseille)
4. Perišić (B. Dortmund - Arsenal, 1-1)
5. Ramires (Barcelona - Chelsea, 2-2)
6. Hulk (Porto - Shakhtar, 2-1)
7. Meireles (Chelsea - Benfica, 2-1)
8. C. Ronaldo (R. Madrid - APOEL Nicosia, 5-2)
9. Tošić (R. Madrid - CSKA Moskva, 4-1)
10. Van der Wiel (Ajax - D. Zagreb, 4-0)
Iniesta se našao ispred Kevina Prince Boatenga i Valbuene.
Gol koji je igrač Barcelone Andres Iniesta postigao u utakmici protiv
Viktorije Plzen u trećem kolu Lige prvaka, izabran je kao najbolji prema
magazinu Lige prvaka.
Odličnu akciju su te noći napravili Lionel Messi i Andres Iniesta.Veznjak španske reprezentacije je sa Argentincem napravio dva dupla pasa
prije nego je matirao golmana Viktorije Mareka Cecha.
Odigrana
je finalana utakmice Lige prvaka. Nakon 120 minuta igre bilo je 1:1 na
Allianz Areni u Münchenu između Bayerna i Chelseaja, a u lutriji
11-eraca bolji je bio Chelsea...
Nogometaši Chelseaja
novi su europski prvaci. U finalnoj utakmici Lige prvaka igranoj na
Allianz Areni pobijedili su domaći Bayern boljim raspucavanjem penala
5-4. Nakon 90 i 120 minuta bilo je 1-1...
Prvi je europski naslov
Romanu Abramoviču donio Didier Drogba, 34-godišnji veteran koji
vjerojatno napušta klub. Najprije je izjednačio u 88. minuti iz igre, da
bi potom pogodio posljednji, deseti 11-erac.
Rehabilitirao je
time Bjelokošćanin nekoliko vlastitih kompleksa: u finalu Lige prvaka
2008. iznevjerio je momčad zaradivši crveni karton, početkom je godine
promašio ključni penal u finalu Afričkog kupa nacija koji je Obalu
Bjelokosti koštao naslova, dok je i u ovom finalu napravio skoro pa
fatalnu pogrešku saplevši Francka Riberyja u vlastitom 16-ercu početkom
prvog produžetka. Spasio ga je sjajni Petr Čech, jednako veliki junak
dvoboja.
Bio je 30-godišnji češki vratar na baš svakoj lopti koju
su pri raspucavanju penala uputili Bavarci. Obranio je udarac hrvatskom
reprezentativcu Ivici Oliću u četvrtoj seriji udaraca za Bayern, te
natjerao Bastiana Schweinsteigera na promašaj (vratnica) nakon što mu je
pročitao stranu, a Nijemac prije samog udarca malo zastao.
Najveću
priliku za pobjedu Bavaraca u produžetku propustio je Arjen Robben
promašivši 11-erac u 95. minuti. Loptu od očajno izvedenog udarca Petr
Čech uspio je primiriti nakon što ga je obranio.
Penal je ishodio
Franck Ribery nakon što ga je Drogba nepametno nagazio na stopalo malo
unutar 16-erca. Francuz je zbog ozljede morao napustiti travnjak.
Početkom
drugog produžetka, u 108.minuti, Ivica Olić neprecizno je iz vrlo
obećavajuće prigode pokušao proigrati Daniela van Buytena na suprotnoj
vratnici i još je jedna velika prilika otišla u nepovrat. U igru je
hrvatski reprezentativac ušao u 97. minuti umjesto Riberyja. Danijel
Pranjić odsjedio ju je cijelu na klupi.
Finale Lige / Kupa prvaka
inače je u produžetke otišao jubilarni, deseti put. I ovaj put, kao i
posljednjih pet, finala su se rješavala penalima.
Činilo se da je
gol vrijedan naslova postigao Thomas Müller u 83. minuti, kada je s
daljnje vratnice žabicom prevario Petra Čecha zapucavši glavom nakon
ubacivanja Tonija Kroosa. Lopta se od grede odbila u mrežu Chelseajeva
vratara.
Pretvorio je u gol mladi njemački reprezentativac 33.
pokušaj udarca na gol Bayernovih nogometaša u finalu. Nitko ove sezone
unutar 90 minuta nije probao prema suparničkom golmanu pucati tako mnogo
puta. Čak 11 od ta 33 udarca, međutim, Chelseajevi su nogometaši
blokirali.
Čak 15 udaraca u 120 minuta uputio je Arjen Robben, više od bilo kojeg igrača ove sezone.
Chelsea,
koji je prvi put prema golu pucao u 34., a prvi kontakt s loptom u
Bayernovu 16-ercu ostvario tek u 20. minuti, uspio je izjednačiti preko
neuništivog Didiera Drogbe, koji je u 88. minuti sjajno zabio glavom
nakon ubacivanja Juana Mate iz kornera. Pobjegao je 34-godišnji
Bjelokošćanin Boatengu i topovskim udarcem iznenadio Manuela Neuera,
koji refleksno nije stigao obraniti iako je bio na lopti.
Bio je
to čak deveti Drogbin gol za Chelsea postignut u finalima raznih
kup-natjecanja, ali i prvi kad je Liga prvaka u pitanju. Ove je sezone
skupio šest pogodaka u natjecanju.
Neobično je, međutim, da je iz
kornera zabio Chelsea: Bayern je u 90 minuta izveo čak 16 kornera, što
je također ovosezonski rekord u Ligi prvaka.
Chelsea je 22. klub s
naslovom europskoga klupskog prvaka, te prvi londonski. I četvrti put u
minhenskom finalu najeminentnijeg UEFA-ina natjecanja pobjednička je
momčad slavila svoj prvi naslov. Prije Chelseaja uspijevalo je to
Nottingham Forrestu, Marseilleu i dortmundskoj Borussiji.
Bayern
je pak od devet svojih finala Kupa / Lige prvaka izgubio petu utakmicu,
od čega četvrtu od engleskih momčadi. Bio je ovo drugi poraz Bavaraca u
finalu u tri protekle sezone. Prije dvije su godine izgubili od Intera u
Madridu 2-0.
Činjenica da su bili osjetno bolji i opasniji suparnik u finalu neće biti utješna...
Balkanski dvojac u redovima Manchester Cityja, Aleksandar Kolarov i
Stefan Savić, bili su veoma raspoloženi nakon osvajanja titule.
Naime, dok je Kolarov davao intervju za oficijelnu stranicu svog kluba,
pojavio se Savić koji mu je smetao. "Odje.i ljakse", rekao je Kolarov
kolegi u šali.
Od sljedeće sezone, UEFA uvodi kontrolu poznatu kao pravila financijskog
fair playa, čije će se procjene odnositi i na aktualnu sezonu.
O čemu je riječ? Ukratko, pravila su organizirana tako da dugoročno
spriječe trošenje klubova više od onoga što su zaradili, osim ako se ta
potrošnja ne odnosi na investiciju koja nije vezana uz transfere, poput
gradnje stadiona, pomoćnih igrališta ili trening kampova.
Kako već znamo, dobar dio najboljih svjetskih klubova ili onih koji to
imaju ambiciju postati često poseže duboko u vlastite bankovne račune
kako bi se pojačali. Iako će nekoliko narednih godina UEFA biti
tolerantna prema godišnjem minusu, dobar će dio velikih potrošača morati
uvesti veću financijsku disciplinu.
Prije svega se to odnosi na klubove poput Manchester Cityja ili
Chelseaja, ali osim njih, oprezni će morati biti i klubovi poput
Barcelone ili Intera.
Alasdair Bell, UEFA-in direktor za pravne poslove, nedavno je upozorio
da će ozbiljne sankcije biti primijenjene prema klubovima koji prekorače
limit od 40 milijuna eura minusa za više od 20 posto.
Prva mjera će biti prisiljavanje klubova koji posluju izvan pravila da
svoju momčad za Ligu prvaka sa 25 prijavljenih igrača smanje na brojku
od 20 igrača za sezonu koja počinje 2013. godine.
Oni koji ponove prekršaj, bit će sezonu kasnije izbačeni iz Lige prvaka.
___________________________________________________________ ŠTA JE TAČNO FINANCIJSKI JE FAIR PLAY?
Financijski je fair play UEFA donijela kako bi osigurala dugoročnu
stabilnost nogometa. Često su se znali naći tekstovi koji su to
pozdravljali kao mjeru koja će ujednačiti natjecanje tako da eliminira
važnost bogatih vlasnika.
Oba ću argumenta analizirati u daljnjem tekstu i pokušati prikazati koje
će implikacije ova politika imati na razvoj klupskog nogometa u Europi.
Ako citat za neki podatak nije direktno naveden, uglavnom se radi o
podacima iz Kuperove i Szymanskijeve knjige 'Why England Lose'.
Natjerati klubove da žive od svojih prihoda, nije nužno loša ideja. To
se posebno odnosi na klubove iz nižega i srednjega ranga. Zanimljivo je
da se pravila odnose na klubove koji sudjeluju u UEFA-inim natjecanjima
pa, ironično, ne pokriva klubove nižega ranga koji bi profitirali od tih
pravila.
Međutim, ako je vjerovati dosadašnjemu iskustvu, nogomet je jedna vrlo
stabilna aktivnost.
97 posto profesionalnih klubova koji su u Engleskoj postojali 1923,
postoji i danas. 85 posto njih ostalo je u prve četiri lige, od čega je
više od polovice ostalo u istoj ligi u kojoj su bili tada.
Između 1992. i 2008. 40 od 92 profesionalna kluba u Engleskoj bili su u
stečajnome postupku, neki i više puta.
Slučajevi su završavali nagodbom s vjerovnicima i samo je jedan klub
bankrotirao (nakon čega je ponovno osnovan). Nogometni klubovi ne
nestaju jer nisu pravi posao. Oni su vezani uz strasti gledatelja, pa
sebi mogu priuštiti daleko neodgovornije poslovanje. U jednom svom
članku Szymanski upozorava da bi FFP možda mogao imati kontraefekt s
pokretanjem bankrota u nogometu.
Nogometne su klubove oduvijek spašavali bogati vlasnici. Ako se njihova
uloga učini manje atraktivnom, tako da im se ograniči djelovanje, mogli
bi biti manje zainteresirani za kupovanje klubova u dugovima koji bi se
time našli u težoj situaciji.
Kako bismo razumjeli financijsko stanje u nogometu, prvo moramo
razumjeti kako novac u njega dolazi i zašto je došlo do porasta prihoda,
zašto je porast prihoda neravnomjeran i kako je on doveo do
koncentracije kvalitete u manjem broju klubova, pogotovo nakon stupanja
na snagu Bosmanova zakona.
Postoje tri izvora financija koje koriste gotovo svi klubovi. Neki od
njih povremeno ili stalno koriste još neke izvore.
Prihod od TV prava vjerojatno je najvažniji izvor financija za
prvoligaške klubove. Nogomet privlači veliku gledanost, pa je TV kućama
profitabilno prenositi utakmice. Kako bi osigurale prava na prijenose,
spremne su za to izdvojiti pristojne iznose.
Trenutni ugovor za prijenose utakmica Premier lige za razdoblje od 2010.
do 2013. iznosi milijardu i sedamsto osamdeset dva milijuna funti. Real
Madrid i Barcelona prošle su sezone od ukupnih TV prava (liga, u kojoj,
za razliku od engleske lige, ne postoji kolektivni ugovor, već svaki
klub potpisuje posebne ugovore, i europski nastupi) oboje uprihodili
više od 183 milijuna eura.
Dvadeset je klubova s najvišim prihodima u Europi od TV prava u sezoni
2009/10. zaradilo 1,9 milijardi eura, 44 posto svojih prihoda.
Eksplozija nogometnih prihoda u nešto više od zadnja dva desetljeća usko
je vezana s ulaskom televizije u nogomet.
Procvat talijanskog prvenstva, formiranje Lige prvaka i Premier lige
bilo bi nezamislivo bez toga. Gotovo nevjerojatno djeluje podatak da je
prva utakmica engleske lige na TV-u prikazana tek 1982. Zabilježen je
fenomen da, što se više nogomet prikazivao na televiziji, ljudi su više
odlazili na stadione.
Prihodi od gledatelja na stadionu najrasprostranjenija su metoda
ostvarivanja prihoda u nogometu.
Od gledatelja najviše profitiraju klubovi s velikim i modernim
stadionima i velikim brojem potencijalnih gledatelja. Velika potražnja
za ulaznicama omogućila je nekim klubovima dizanje cijena.
Na kraju, tu su prihodi od komercijalnih aktivnosti koji uključuju
sponzorstva, oglašavanja, prihodi vezani uz stadion ili drugu imovinu
klubova itd.
Vrijedi spomenuti da njemački klubovi posebno dobro koriste taj izvor
prihoda.
Detaljna se analiza ta tri izvora može naći na stranicama 32-37
Deloitteova izvještaja za sezonu 2009/10.
Ostali izvori financiranja nogometnih aktivnosti mogu biti:
Pomoć bogata vlasnika koji svoje novce 'posuđuje' klubu. Izravna ili
neizravna pomoć lokalnih vlasti ili države. Izravna, ako lokalna vlast
direktno daje novce klubu, čega uglavnom nema u velikim ligama.
Neizravna je ako tolerira npr. neplaćanje poreza ili kupuje klupsku
imovinu koju mu naknadno predaje na korištenje. Bankovni krediti.
Prodaja igrača.
Važnost novca u potrazi za nogometnim uspjesima dobro je dokumentirana.
Kako su Kuper i Szymanski pokazali, unutar duljeg razdoblja korelacija
između prosječne pozicije kluba u ligi i iznosa utrošena na plaće iznosi
oko 90 posto. To nije noviji fenomen, u Engleskoj se prvi put javlja
sedamdesetih, a prve naznake takva razvoja javile su se nakon što je
1961, pod prijetnjom štrajka profesionalnih nogometaša, ukinuta odredba o
maksimalnoj dopuštenoj plaći u nogometu i olakšana procedura oko
transfera.
Ubrzo nakon toga počelo je raslojavanje klubova prema platežnoj moći, s
Manchester Unitedom kao prvim klubom koji je od toga profitirao. Ne znam
za ostale lige, ali nagađam da bi se u Italiji i Španjolskoj taj
fenomen mogao javiti i ranije. Budući da bez novca nema dugoročna
uspjeha i da tipični nogometni klub ne vodi poslovanje da bi ostvario
profit (uz par iznimaka), svim je klubovima u interesu da daju što više
plaće.
Iskristalizirale su se tri strategije (uz povremene kombinacije) kako
doći do potrebnih novaca. Strategija rasta, strategija unovčavanja
branda i bogati vlasnici.
1. Strategija rasta: Prije
desetak godina puno je klubova srednjega ranga pokušalo doći do elitnog
razreda strategijom rasta. Ideja je bila, zadužiti se, kupiti dobre
igrače, dati im visoku plaću, konkurirati za trofeje, privući navijače,
podići prihode, vratiti dugove i ponoviti ciklus.
Lazio, Valencia, Leeds, Deportivo la Coruna samo su neki od klubova koji
su primijenili tu strategiju. Uspjesi na terenu nisu izostali i klubovi
su zabilježili rast prihoda. Međutim, rast prihoda, i to daleko brži,
zabilježili su i elitni klubovi. Rezultat je bio da je trebalo sve više i
više novca da bi se s njima natjecalo, što je vodilo do sve većeg duga.
Na kraju su klubovi srednjega ranga završili s dugom višestruko višim
od prihoda i bili prisiljeni odustati od natjecanja s elitnim klubovima.
Jedini je klub koji je ovu strategiju primijenio s uspjehom, Real
Madrid, međutim, on je klub s jednim od najvrednijih brandova u sportu.
Osim toga, neovisno o tome što su planirali, ispalo je da oni nisu
kupovali uspjeh na terenu, nego marketinšku vrijednost s velikim
zvijezdama. Iako je politika 'galacticosa' doživjela sportski neuspjeh,
pridonijela je tome da je Real Madrid danas klub s najvišim prihodima
što mu daje prednost pred europskim konkurentima za titule.
2. Strategija branda: Klubovi
jakog branda s dugom tradicijom uspješni su u pretvaranju istoga u
prihode. Radi se o klubovima s velikim brojem navijača i samim time
visokom atraktivnošću za televiziju i potencijalne sponzore. Ako se
pogledaju istraživanja SPORT MARKTA o broju navijača europskih klubova,
vidi se da vrhom liste dominiraju, uz iznimku Chelseaja i ruskih klubova
čija je privlačnost uglavnom ograničena na Rusiju, klubovi koji su već
desetljećima prisutni u vrhu europskoga nogometa.
Real Madrid zauvijek se upisao u listu velikana s osvajanjem pet prvih
Kupova prvaka u nizu i plejadom zvijezda koja je prošla kroz taj klub,
Bayern svojim uspjesima od sedamdesetih, Barcelona svojim mas que un
club nastupom i atraktivnom igrom...
Nogometnim brandovima treba dugo da se izgrade i vrlo su otporni. Možda je najbolji primjer za njihovu otpornost Manchester United.
Klub je svoju popularnost stekao u eri Busbyjevih beba i na valu
simpatije prema klubu nakon minhenske tragedije. Kasniji uspjesi u
šezdesetima, okrunjeni prvom engleskom pobjedom u Kupu prvaka, igranje
atraktivna, napadačkoga nogometa i pretvaranje Georga Besta u medijsku
superzvijezdu taj su status dodatno zacementirali.
Premda između 1967. i 1993. klub nijednom nije bio prvak Engleske,
zadržao je veliku navijačku bazu i potencijal za stvaranje prihoda koji
je, s ulaskom televizije u nogomet, eksplodirao.
Talijanski klubovi koriste ovu metodu u kombinaciji s bogatim
vlasnicima.
Ako strategija rasta ne funkcionira, a strategiju branda može
primijeniti svega nekolicina klubova, način koji preostaje ostalim
klubovima da se probiju u europsku elitu jest:
3. Bogati vlasnik: Fenomen bogata
vlasnika često se povezuje s modernim nogometom, ali to nije slučaj.
Jedan od prvih koji je svoje novce trošio na klub bio je John Henry
Davies, predsjednik Uniteda između 1902.i 1927. pod čijim je vodstvom
United zabilježio prve uspjehe i koji je, među ostalim, financirao
gradnju Old Trafforda.
Kao i danas, i u to je vrijeme taj fenomen izazivao dosta zazora, a klub je postao poznat kao Moneybags United.
Poznati su primjeri sigurno talijanski bogataši na čelu velikih klubova
iz Italije u pedesetima i šezdesetima, uspon Watforda od četvrte do
viceprvaka prve engleske lige između 1978. i 1983. uz financijsku pomoć
klupskoga predsjednika Eltona Johna te, naravno, Bernard Tapie i Silvio
Berlusconi, medijski tajkun koji je gotovo simbol ere u kojoj je
televizija transformirala nogomet.
Noviji su primjeri svima poznati te ih ne mislim posebice navoditi.
Ako UEFA-ina pravila eliminiraju mogućnost bogatih vlasnika da ulažu u
nogomet, na vrhu će ostati samo nekolicina klubova jakog branda. Ako
znamo koja je važnost novca za dugoročni uspjeh, možemo predvidjeti da
će to znatno smanjiti konkurenciju za titule.
Deloitteov izvještaj za prošlu sezonu daje nam naznaku kako bi mogao
izgledati nogomet zasnovan samo na prihodima koje klubovi ostvaruju.
Prvi na listi, Real Madrid, ostvaruje gotovo dvostruko više prihode od
petog, Arsenala.
Prvi je engleski klub Manchester United na trećem mjestu s prednošću od
gotovo 120 milijuna eura pred Arsenalom i Chelseajem, a četvrti je
Bayern koji je prvom njemačkom pratiocu bježao 100 milijuna eura. Ako
pogledamo lige u kojima ti klubovi igraju, vidjet ćemo da je Bayern
osvojio gotovo polovicu prvenstava u zadnjih četrdesetak godina,
Manchester United osvojio je 12 od 19 do sada odigranih sezona Premier
lige uz glavne konkurente koji su potrošili velike novce da bi se mogli
natjecati s njima, a Real Madrid i Barcelona suvereno vladaju u
Španjolskoj.
Ako se novac bogatih vlasnika eliminira iz nogometa, vjerojatno ćemo
dobiti grupu od nekoliko klubova koja će u potpunosti dominirati svim
natjecanjima.
Uvođenje FFP-a moglo bi pogoditi nove bogate klubove, Manchester City i
PSG više nego Chelsea (koji će ove godine vjerojatno izbiti na peto
mjesto po prihodima), talijanske klubove koji već godinama posluju s
gubitkom i ovise o pomoći vlasnika i španjolske klubove s velikim,
poreznim i ostalim, dugom poput Atletico Madrida.
Ukoliko ih UEFA stvarno isključi iz svojih natjecanja, oni bi lako mogli
postati jezgra nove organizacije koja bi se odmetnula i pokrenula
vlastito natjecanje. Najave osnivanja europske superlige javljale su se
nekoliko puta dosad. Kad god su se javile, UEFA je reagirala
kompromisom.
Osnivanjem Lige prvaka početkom devedesetih i širenjem toga natjecanja
krajem istog desetljeća. Zadnjih par godina ponovno su krenule
spekulacije.
Osnivanje europske superlige moglo riješiti neke od sadašnjih problema u
nogometu. Svidjelo se to nekome ili ne, top klubovi odavno su prerasli
svoje domaće lige.
Klubovi od Bosmanova zakona funkcioniraju unutar europskoga tržišta, no
oblik natjecanja nije pratio tu promjenu. Nova liga s ravnomjernom
raspodjelom prihoda od TV prava mogla bi osigurati stalne prihode za top
klubove uz ravnomjern(ij)e natjecanje među njima i u isto vrijeme
smanjiti pritisak neracionalnim trošenjem među srednjim klubovima.